Oud-medewerkster Jumbo Fraudeerde met TOTO en Lotto-loten
Gepubliceerd door Tim Jansen on september 10, 2023
Alleen meerderjarige personen mogen deze website gebruiken. Daarnaast zijn casino bonusaanbiedingen enkel beschikbaar voor nieuwe spelers van minimaal 24 jaar.
Gepubliceerd door Tim Jansen on september 10, 2023
Gepubliceerd door Tim Jansen on september 10, 2023
Hoewel een oud-medewerkster van de Jumbo vermoedelijk een lange poos fraudeerde met TOTO en Lotto-loten, is de rechter van mening dat er op dit moment nog te weinig bewijs tegen de vrouw is. Jumbo ontsloeg de vrouw direct na de constatering, maar het kan dat zij hierin een fout hebben begaan en dat de vrouwelijke medewerkster eigenlijk onschuldig is.
Het begon allemaal in november vorig jaar. Die maand was er sprake van enorme kasverschillen bij de klantenservicebalie. Na wat ondervragingen van de plaatselijke recherche bleek dat een vrouwelijke medewerkster van 33 jaar oud de mogelijke verdachte was.
Naar verluidt zou zij de loten van klanten gewoon uitbetaald hebben vanuit de kassalade van de Jumbo, maar niet hebben ingevoerd in het systeem als zijnde uitbetaald. Vervolgens zou zij dan vermoedelijk op een later tijdstip zelf de loten uitbetalen op haar eigen naam.
Een particulier onderzoeker sprak met de manager, de medewerkster en andere collega’s om de waarheid te achterhalen. De vrouw werkte immers al meer dan 15 jaar voor de Jumbo en was zich van geen enkel kwaad bewust. Om deze reden ontkende zij dan ook enige schuld. Wel gaf zij aan dat het zo kon zijn dat zij af en toe onopzettelijk het verkeerde knopje had ingedrukt, waardoor uiteraard het kasverschil ontstond.
De vrouw geeft zelf aan dat ze gewoon de mogelijk winnende loten van klanten controleerde zoals zou moeten, maar dat het goed kan dat zij af en op ”niet-uitbetalen” heeft gedrukt terwijl zij op ”uitbetalen” had moeten klikken. Door deze handeling wordt de winnaar van het lot wel keurig door de vrouw uitbetaald, maar het lot blijft actief, zoals dat heet.
Dit betekent dat een ander persoon het lot nogmaals zou kunnen presenteren en uitcashen. Het vermoeden vanuit Jumbo is dan ook dat de medewerkster dit gedaan heeft en de loten uit heeft laten betalen in andere winkels en locaties waar dit mogelijk is. De medewerkster zelf ontkent stellig alles.
Toen de conversatie tussen de recherche, de andere Jumbo-medewerkers en de verdachte afgelopen was, is zij op 25 november telefonisch ontslagen. Vervolgens kreeg zij op 28 november hiervan schriftelijk bevestiging. In deze bevestiging stond haarfijn uitgelegd waarom de supermarktketen besloten heeft haar te ontslaan:
“Bij administratief onderzoek hebben wij vastgesteld dat er verschillen tussen lotto en TOTO uitbetalingen ontstonden. Gewonnen prijzen werden op de normale wijze aan klanten uitbetaald aan de kassa, maar bij verwerking op het lotto-toto apparaat werd er door jou aangegeven dat de gewonnen prijs niet werd uitbetaald. Op deze wijze bleef het lot actief en hield jij het winnende lot. Jij hebt die winnende loten uit laten betalen bij de servicebalie. Wij hebben vastgesteld dat jij je schuldig hebt gemaakt aan fraude met de lotto-toto-uitbetalingen.”
Ongeveer een maand later, op 7 december, liet de medewerkster haar repliek weten aan de supermarktketen, waarin zij stelde geen fraude te hebben gepleegd met het lotto-systeem. Haar eis is dan ook dat haar ontslag ongedaan gemaakt zal worden en dat zij een fikse schadevergoeding zou mogen beuren.
Daarnaast wil zij dat haar persoonsgegevens worden verwijderd uit het waarschuwingsregister van Stichting Fraude Aanpak Detailhandel, een database in ons land waarin dit soort meldingen vermeld staan.
Een van de eerste dingen die Jumbo deed, was het vertonen van camerabeelden aan de kantonrechter. Op deze beelden was duidelijk te zien dat de verdachte meerdere keren op ”niet uitbetalen” drukte en vervolgens wel de winsten uitkeerde aan klanten.
Uit later onderzoek zal blijken dat er juist op deze dagen sprake was van een kasverschil. Hier komt bij de vrouw loten in de prullenbak gooide, wat niet volgens de standaardprocedure hoort, aldus de supermarktketen.
Daarnaast is het erg vreemd te noemen dat de verdachte een lot inleverde van €412,50 terwijl zij eerder die dag hetzelfde bedrag uitbetaalde aan een klant van de winkelketen. Het weerwoord van de medewerkster is dat ze zelf ook deelnam aan de loterij en dat het in dit geval om een zelf gekocht lot ging.
Aangezien op de camerabeelden geen lotnummers te zien waren, heeft de kantonrechter bepaald dat er nog te weinig bewijsmateriaal voorhanden was en dat verder onderzoek noodzakelijk is.
Volgens de kantonrechter is het ontslag op staande voet dan ook niet helemaal gerechtvaardigd. Wel is het volgens deze rechter wel volkomen duidelijk dat de vrouw herhaaldelijk invoerfouten heeft gemaakt in het systeem – iets wat niet zou moeten als je al 15 jaar ergens werkt.
Het punt zit hem er op dit moment enkel in dat er niet voldoende bewijs is dat de vrouw de loten zelf inde. Het zit namelijk zo dat ook als de verdachte de loten niet zelf zou uitkeren, er een kasverschil zou ontstaan.
De Lotto- en Totofraude werkt eigenlijk vrij eenvoudig. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de totosystemen van verschillende winkels niet met elkaar in verbinding staan. Iedere medewerker dient dus eerst het lotnummer van een door een klant ingeleverd lot in te voeren om te controleren of het een winnend lot is of juist niet.
Vervolgens vraagt deze aan de klant of deze zijn of haar lot daadwerkelijk wilt innen of nog even liever niet. Hierna voert de medewerker de optie die de klant gekozen heeft in in het computersysteem. Als de klant zijn of haar winst wil laten uitkeren, wordt dit ingevoerd in de kassa en wordt het vervolgens geregistreerd als een uitbetaling – het lot is vervolgens niet meer geldig.
Als de klant liever nog even niet uitbetaald wilt worden, kiest de medewerker voor de ”niet uitbetalen” optie en blijft het lot of de TOTO-bon actief en kan deze op een later moment nog worden verzilverd.
Wat er volgens Jumbo gebeurde, is dat de verdachte medewerkster altijd aangaf dat de klant nog niet uitbetaald wilde worden, vervolgens wel uitbetaalde uit de kassa en dan het lot in de prullenbak gooide. Deze haalde ze er op een later moment uit en leverde ze zelf nogmaals in.
Heb jij door dit artikel zin gekregen om een gokje te wagen? Bekijk dan ons aanbod casinobonussen of overzicht van legale Nederlandse online casino’s met vergunning van de Kansspelautoriteit.