Nederlandse Overheid Stelt 1 Juli Vast als Aanvangsdatum Totaal Verbod op Gokreclame
Gepubliceerd door Tim Jansen on mei 8, 2023
Alleen meerderjarige personen mogen deze website gebruiken. Daarnaast zijn casino bonusaanbiedingen enkel beschikbaar voor nieuwe spelers van minimaal 24 jaar.
Gepubliceerd door Tim Jansen on mei 8, 2023
Gepubliceerd door Tim Jansen on mei 8, 2023
De Minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind heeft onlangs bevestigd dat er per 1 juli een geheel landelijk verbod zal komen op ongerichte kansspelreclame.
Voor het eerst aangekondigd door Weerwind in juli 2022, was het aanvankelijke plan om advertenties in de openbare ruimte, televisie of radio vanaf 1 januari te verbieden. Weerwind heeft de implementatie in oktober echter uitgesteld vanwege openbare raadplegingen over de wet waar nog hevig aan geschaaft wordt.
Weerwind zei vorige maand nog dat het verbod uiterlijk op 1 juli zou ingaan en dit is nu bevestigd als de formele ingangsdatum van het nieuwe totaalverbod. De nieuwe datum geeft duidelijkheid over een onderwerp dat in Nederland tot veel opschudding heeft geleid, namelijk het zien van kansspelreclame door kinderen.
“Reclame maken is nu eenmaal vereist om het legale aanbod van online gokken aan de man te brengen, zodat mensen geen illegale online casino’s gaan bezoeken”, aldus Weerwind. “Aan de andere kant hebben wij als overheid ook de plicht om vatbare personen te beschermen tegen de gevaren van het online spelen van casinospellen.’’
“Met dit verbod komen kwetsbare personen en jongvolwassenen in het specifiek, minder snel in aanraking met dit soort reclame uitingen en beperken we de verleiding om risicovolle casinospellen aan te slaan.”
Alle televisie- en radioreclame, evenals advertenties in de openbare ruimte, zoals op billboards, zijn vanaf 1 juli streng verboden. Adverteren op internet en televisie on demand mag wel, maar onder strikte en strenge voorwaarden.
Internetreclame zoals social media en gerichte advertenties zijn alleen toegestaan als een aanbieder actief kan voorkomen dat deze advertenties jongeren onder de 24 jaar bereiken. Gerichte advertenties op consumenten in deze leeftijdscategorie zijn in Nederland verboden.
Ook moeten exploitanten aantonen dat minimaal 95% van de advertenties mensen van 24 jaar of ouder bereikt, terwijl consumenten de kans moeten krijgen om aan te geven dat ze deze advertenties niet willen zien.
In gesprek met enkele verantwoordelijken over het verbod, zei Charlotte Hees, woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat een algeheel reclameverbod, zodat geen advertenties jongeren bereiken, een “te groot risico” zou zijn en ertoe zou kunnen leiden dat consumenten zich juist tot illegale exploitanten wenden.
“We hebben goed geluisterd naar de adviezen die zijn gegeven; dat is nergens realistisch”, aldus Hees. “Dan krijg je een totaalverbod op reclame en in dit geval is het risico te groot dat mensen op het pad van illegaal gokken belanden.
“95% 24+ is streng, maar blijkt op basis van inventarisatie van mediapartijen toch haalbaar. Dat is misschien niet op alle websites haalbaar en daar mag dus niet meer geadverteerd worden.” Het verbod omvat een traditieperiode waarbij bestaande deals gedurende een bepaalde tijd van kracht mogen blijven.
De periode voor sponsoring van tv-programma’s en evenementen loopt tot 1 juli 2024, terwijl deals binnen de sportsector, zoals shirtsponsorovereenkomsten, tot 1 juli 2025 zijn toegestaan. Na deze datum is sponsoring door vergunninghouders verboden.
“De overgangsperiode is beperkt tot sponsorovereenkomsten die zijn gesloten vóór de datum van inwerkingtreding van dit besluit”, aldus Hees. “Er is in deze periode geen ruimte om nieuwe overeenkomsten af te sluiten. Dit zou te veel afbreuk doen aan het doel van de beslissing om de hoeveelheid ongerichte advertenties en het brede bereik ervan te verminderen.”
Het verbod heeft lof gekregen van een aantal politieke partijen, campagnegroepen en andere organisaties die zich eerder hebben uitgesproken tegen gokreclame in het land.
“Ik ben blij dat het verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen eindelijk van kracht wordt”, zegt Michiel van Nispen van de SP. “Ik ben hier politiek al lang voor geëngageerd. Omdat we zien dat het riskant is om mensen aan te moedigen om online te gokken omdat het zulke problemen kan veroorzaken, voor mens en maatschappij.”
Helma Lodders, voorzitter van branchevereniging VNLOK, is echter razend over de nieuwe wet en zegt dat deze voorbijgaat aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid die vergunninghouders al nemen.
“Het vinden van de juiste balans tussen net voldoende reclame om mensen van het illegale circuit richting het legale aanbod te leiden en kwetsbare personen zo goed mogelijk te beschermen, is lastig”, aldus Lodders. “Toch is dat de gezamenlijke taak van zowel de minister als ons.
“We begrijpen de zorgen van de samenleving dat reclame niet tot meer probleemspelers mag leiden. Deze beslissing negeert echter het belang van reclame en gaat voorbij aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid die aanbieders al nemen.
“We zijn sceptisch of dit besluit bescherming biedt aan kwetsbare groepen. We verzoeken de Minister en betrokken partijen dan ook vriendelijk om de gevolgen van dit besluit in de gaten te houden om op deze manier juist een averechts effect te voorkomen.”